Romanul real-fantastic contemporan
I put a spell on you de Allex Trușcă
Apărut la Editura Litera, în București, în anul 2020, romanul I put a spell on you al lui Allex Trușcă este un veritabil bildungsroman postmodernist. Acest tip de roman se axează, la nivel diegetic pe evoluția existențială a unui tânăr ale cărui aventuri reprezintă etapele formării sale. Pot fi romane ale evoluției, ale educației sau ale artistului ori, printr-o dialectică mai subtilă anti-romane ale evoluției, sau anti-romane de formare, ori, în cazul romanului nostru, romane ale deziluziei.
Toate cele trei femei care îi amprentează evoluția lui Cristian, personajul principal al romanului, și, implicit, cursul vieții, amanta Ileana, soția Marcela și prietena (confidenta) Marina, încearcă să îl inițieze, fiecare în felul său, în tainele feminității. Personajul iese transformat, în urma interacțiunii cu aceste femei, însă nu este cert că inițierea sa este completă.
I put a spell on you este un roman cu focalizare
internă, adică percepția lectorului asupra narațiunii se face din prisma
(punctul de vedere) personajului focal, Cristian, iar naratorul ignoră viața
interioară a celorlalte personaje. Totul
în acest roman este redat prin” sita” trăirilor și experiențelor (care de multe
ori frizează sfera fantasticului) personajului central.
Este lesne de observat că Allex Trușcă utilizează așa numita tehnică literară” flux al conștiinței”, aceasta fiind atât o strategie narativă cât și o realitate psihologică. Ca tehnică literară este o modalitate de reprezentare a vieții interioare a personajului focal, realizându-se printr-un discurs în care vocea naratorului și cea a personajului focal se mixeaxă până la confuzie.
De departe, I put a spell on you este un roman cu narațiune de tip homodiegetic, deoarece, la nivel narativ, Cristian, personajul central, își atribuie o funcție dublă: de narator (sau eu narant) dar și de narat (sau actor, cu rol în acțiunea romanului).
Postmodernismul românesc debutează la începutul deceniului
al optulea al secolului trecut, cu așa numita” generație optzecistă” și continuă
până azi. În ce privește proza postmodernistă, aceasta este caracterizată de
textualism, trecerea de la” proza auctorială la proza autoreflexivă” (Eugen
Simion) și printr-un nou tip de relație lector-scriitor. Se rearanjează
structural romanul și povestirea, se dă
frâu liber imaginației, proza devine ironică și autoirnică, ludică pe alocuri.
Fantezia și fantasticul, magicul și superstițiile își regăsesc locul în noile
scrieri.
Proză contemporană, deci roman postmodernist, I put a spell on you, are evidente influențe din literatura noastră fantastică postbelică, și mă refer aici la nuvela fanstică La tigănci a lui Mircea Eliade, care este, cred eu, și punctul de plecare al romanului.
Tenta fantastică a cărții de față este dată de amestecul fascinant de real-oniric-magic în care lectorul este introdus treptat, pentru a ajunge la concluzia personajului Hildegard din nuvela mai sus mentionată:” Toți visăm, spuse. Așa începe. Ca într-un vis.”
Așa începe și aventura lui Cristian, ca într-un vis,
într-o cârciumă uitată de lume, la marginea unei păduri, unde o întâlnește pe
Ileana- mireasa de la Radovan- femeie ce îi va marca parcursul existențial
într-un mod greu de imaginat sau de
intuit. După cum se dovedește pe parcursul romanului, acestă misterioasă
Ileană ( o variantă modernă a Elenei din Troia?) are o putere transformatoare
de-a dreptul neobișnuită, pentru că ceea ce ar fi trebuit să fie o aventură de
o noapte a unui bărbat căsătorit, devine coșmarul său cel mai urât. În timp ce
Cristian este ros de remușcări, soția sa Marcela, evoluează, treptat, dintr-o
femeie aproape ternă și lipsită de senzualitate, spre statutul de ”femme
fatale”, trecând printr-o metamorfoză ce amintește de cea a fluturilor. Totul
se petrece subtil, la început și continuă cu o viteză amețitoare, iar Cristian
este prins în acest carusel al schimbărilor din ce mai șocante, neavând altă
soluție decât să încerce să țină pasul cu soția sa și să accepte faptul că și
el se transformă.
Romanul I put a spell on you poate fi citit și în
cheie psihologică, cert fiind faptul că Allex Trușcă surprinde cu mare finețe
emoțiile prin care trece proganistul, Cristian Paraschiv. Experiențele sale,
așa cum am mai afirmat, ies din sfera banalului și a ceea ce considerat a fi,
de către muritorii de rând, normal. Să ai o aventură cu o femeie și să afli
apoi că femeia respectivă e o fantomă, deși experiența ta sexuală a fost una
extrem de reală, este cam mult pentru un corporatist cu picioarele bine infipte
în pământ. Cu toate acestea, Cristian, depășeste șocul inițial și cu timpul,
învață să trăiască, așa, cu conștiința pătată. Un rol important în procesul de
acceptare a propriei identități îl are, pentru Cristian, Marina, care își
asumă, în relația cu accesta, mai multe roluri. Plecând de la statutul de
colegă, devine prietenă de suflet, confidentă și are cu acesta și un fel de
idilă. Însă ea este, consider eu, cea mai importantă femeie din viața sa,
deoarece de la ea învață că nu există vinovăție, ci doar grade diferite responsabilizare,
ea îl ajută să îmbrățișeze schimbarea și să o accepte, chiar și în condițiile în
care experiențele care îl transformă țin de sfera absurdului, a paranormalului
chiar.
Afirmam la început că
această operă este un bildungsroman, și îmi mențin această părere, deoarece,
toate încercările, și toate ispitele la care este supus personajul principal de
către cele trei femei care îi marchează viața îl transformă în ceva ce nu era
la începutul romanului, într-un inițiat în misterele feminității, dar, mai
ales, într-un bărbat care devine conștient de puterea energiei masculine pe
care o posedă.
Finalul carții este deschis,
așadar nu este cert că inițierea este integrală, însă asta îi adaugă și mai
mult farmec, dovedind încă o dată (mai era necesar?!) măiestria lui Allex
Trușcă.
Totul în această proză este
gândit până în cele mai mici amănunte, totul are semnificație, astfel ea devine
o lectură savuroasă pentru un lector pasionat. Romanul I put a spell on you,
se adresează unui cititor cultivat-
muzical, spiritual, artistic; se desfășoară pe mai multe planuri, având
semnificații multiple. Am certitudinea că, dacă voi reciti această carte peste
un timp oarecare, o voi vedea cu alți ochi, dar o voi găsi la fel de
interesantă. Personalitatea lui Trușcă reiese din scriitură, eu am descoperit
astfel un om dezinhibat, pasionat de rock vechi, mitologie, și de tot ce sparge
tiparele.
Titlul romanului are dublu
scop, acela de a revela subtil caracterul fantastic al scriiturii, de ne
avertiza ca nu avem de face cu o carte obișnuită, dar și de a ne prinde în mrejele
lecturii; este o momeală bine gândită și bine țintită, un titlu cu priză la
public care, probabil, vinde foarte bine cartea.
Roman reușit, bine scris,
într-un limbaj deseori necenzurat, ironic, autoiric, comic pe alocuri, surprinde
perfect tipologii feminine și masculine actuale și atmosfera epocii
contemporane și rămâne o operă profund originală prin felul inedit în care,
inspirându-se din literatura noastră fantastică, îmbină realul cu fantasticul,
cu magicul, cu spiritualul și oniricul.
Am citit această carte
acompaniată de fiecare cântec citat și, da, recunosc, ”m-a vrăjit”!
https://www.youtube.com/watch?v=KWxDGQm2hKk
Comentarii
Trimiteți un comentariu